2018. december 6., csütörtök

Adventre készülve

   Az Adventre való ráhangolódásra nyújtott lehetőséget a Klebelsberg Kultúrkúria december 2-án, advent első vasárnapján a Meglepetés Színház fellépésével. A közönség kérései főképp az ünnepkör körül összpontosultak.
Bár az első kérdés éppen másra irányult. A kérő arra volt kíváncsi, vajon mi vitte a századost arra, hogy szolgája gyógyulásáért római létére elmenjen egy zsidó rabbihoz és egy szolga, rabszolga, tehát pótolható „tárgy” érdekében kérjen segítséget egy megvetett néphez tartozó tanítótól. A Mt 8,5-13 üres helyét vizsgáló jelenetben a százados és barátja képviselte a fókuszpontot. Kettejük feszült párbeszéde világított rá arra, hogy a százados édesapja életének megmentése miatt volt olyan mértékig hálás szolgájának, hogy miután Apollóhoz hiába fohászkodott súlyos áldozatokkal, másutt keresse a megoldást. Útja során talált rá a Mesterre. A kórus hangosította ki belső vívódását és a megoldás felé vezető útkeresést is. A szolga, bár megjelent a színen, de inkább csak az érzelmi ráhangolódáshoz segített hozzá, így pedig a végén a csoda – a Bibliától eltérően - Jézus személyes közreműködésével zajlott.
A második kérés már a teljes Szentírás kulcsmondatát feszegette. A kérő azt a mondatot szerette volna látni, ami a János 3,16: Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött fiát adta … A játszók – ki-ki a maga megélte módon – jelenítették meg képileg – egyénileg és egymással interakcióban is – ezt az Isten végtelen szeretetét bizonyító mondatot. Hanggal, egy-egy szó ismételgetésével, rengeteg mozgással. A magzattól a keresztig. Az egyéni tragédiától az örömhír befogadásáig. A kérő elsírta magát, mert mint mondotta, sosem gondolta volna, hogy erről így is lehet szólni. Ennyi módon, ennyire személyesen. Maguk a játszók is ezt az este – legalábbis egyik – csúcspontjaként élték meg.
A harmadik kérés aztán megérkezett a karácsonyi ünnepkör csúcspontjához, azon „áldott éjszakához”, amikor megszületik a Megváltó, megérkeznek a pásztorok, ajándékot hoznak a bölcsek. És minden megtörténhet. A kérő arra volt kíváncsi, hogy mi az ami megtörténik – minden síkon. Jött és szólt a csillag, érkezett a pásztorokhoz az Angyal, hogy küldje őket Jézushoz,  beszéltek a fák és bokrok, sőt még a három királyok sziluettje is felsejlett. Egy igazi varázséj jelent meg a színpadon. Annyira, hogy ez a kérő is elsírta magát és megajándékozottságáról tett vallomást. Ez után nehéz volt újra szerepre készen állni.
A negyedik, utolsó kérés Sámuel elhívásának (Sámuel könyve 2. és 3. fejezet) előzményeit firtatta: ki mit hallott – adta a címet a kérő, aki a színpadra álmodta Élit és (a Szentírásban csak kettő, a kérő számára)háromzüllött fiát, valamint a kis Sámuelt. S ajándékba még megkapta az élő kövekből épült templomot: ismét a kórus hangosította fel a belső vívódásokat, közvetített Isten hívását és áldását. Az egyik játékos szerint ez volt az este leginkább tökéletes koreográfiájú jelenete. Hallottuk Éli aggályait, tépelődéseit. Láttuk az Istenhez és Élihez végletekig engedelmes és hűséges Sámuelt, valamint Éli eltévelyedett gyermekeit, akik vágyták, de töredékét sem kapták meg annak a figyelemnek, amiben Sámuel részesült. Magatartásuk végleg elvágta őket apjuktól és Istentől.
Az utolsó – már inkább mozgó kép, mint jelenet – a tabló volt. Ebben a játékosok a számukra legmeghatározóbb, legemlékezetesebb mozzanatot jelenítik meg az egész estéből, s kapcsolódnak valamilyen gesztussal egymáshoz, egy képet kialakítva, mintegy összefoglalva az egész estét. Láttuk itt többek között a megkötözött, de Isten szeretetére szabaduló embert; az Örömhírt hozó angyalt; az éhes és az Úrral jóllakó férfit és még sok-sok minden mást. Mindent, ami a kulcsmondatot kihangosította: mert úgy szerette Isten a világot.
S bár a világítás és az akusztika nem volt tökéletes és a játékosok is meglehetősen halkak voltak, a nézők visszajelzése alapján elmondható, hogy ez egy áldott este volt. Méltó indítása az idei adventnek. Úgy legyen!
Hargitai Katalin      

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése